Saturday, August 14, 2010

Pusat pelindung terima enam budak

Berita Harian Online

Pusat pelindung terima enam budak
2010/08/14
FAUZIAH di Pusat Pelindung Bayi   yang ditubuhkan  bagi menangani kes buang bayi.
FAUZIAH di Pusat Pelindung Bayi yang ditubuhkan bagi menangani kes buang bayi.
PETALING JAYA: Jumlah bayi yang dihantar ke Pusat Pelindung Bayi di sini sudah meningkat kepada enam sejak pusat itu diperkenalkan di negara ini 29 Mei lalu, tetapi semua bayi terbabit sudah diserahkan kepada keluarga angkat masing-masing.

Ramai pasangan terutama yang tiada anak minat untuk menjadikan bayi berkenaan sebagai anak angkat. Bayi lelaki pertama seberat 2.7 kilogram diserahkan kepada keluarga angkat selepas 11 hari dijaga pusat penjagaan itu. Pusat itu diwujudkan sebagai tempat khas untuk ibu terdesak daripada membuang anak mereka dalam usaha menangani gejala pembuangan bayi yang semakin serius sejak akhir-akhir ini.

Ahli Jawatankuasa Ibu Bapa, Bahagian Kaunseling dan Pendidikan, Pertubuhan Kebajikan dan Pengurusan Anak Yatim (OrphanCARE), Fauziah Mahfudz, berkata bayi terbabit dihantar ibu dan ahli keluarga atas sebab tertentu.

“OrphanCARE menerima banyak panggilan daripada mereka yang hendak menghantar anak ke sini dan juga ada yang datang membawa bayi mereka.

“Setakat ini kami sudah menemu duga 55 pasangan yang tiada anak dan 37 pasangan yang mahukan anak angkat, manakala 300 pasangan lagi berada dalam senarai menunggu,” katanya.
Semua permohonan akan disemak rapi untuk memilih pasangan yang layak melalui prosedur sah dengan kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), hospital, polis serta agensi berkaitan.

Katanya, OrphanCARE menekankan kelayakan mereka berdasarkan kriteria seperti kemampuan ibu bapa terbabit menjaga bayi serta penekanan nilai Islam.

No comments: