Wednesday, March 31, 2010

Papan kekunci maya

Utusan Malaysia Online
ARKIB : 14/03/2010
Oleh MOHD. RIDZWAN IMAN
ridzwan.iman@utusan.com.my


Anda hanya perlu memakai alat Skinput di lengan untuk membolehkan kulit tangan anda menjadi papan kekunci atau skrin sesentuh.
Setelah teknologi papan kekunci semakin berkembang apabila kini kita boleh mendapatkan papan kekunci yang boleh dilipat empat untuk diletak di dalam poket dan menggunakan papan kekunci maya di skrin sesentuh, kini anda boleh menggunakan tangan anda sebagai papan kekunci.

Fungsi papan kekunci sememangnya sangat penting dalam dunia komputer masa kini kerana ia perlu dihubungkan kepada alat-alat kecil seperti telefon bimbit dan alat bantuan digital peribadi (PDA). Sehubungan itu, pelbagai inisiatif dan teknologi berkaitan papan kekunci mula dikaji dan diperkenalkan kepada mayarakat untuk memudahkan penggunaannya bersama gajet-gajet kecil tadi.Satu teknologi yang baru diperkenalkan baru-baru ini berjaya menarik ramai apabila anda boleh menukarkan kulit di badan atau tangan anda menjadi skrin sesentuh atau papan kekunci maya.

Menarik bukan? Teknologi yang dikenali sebagai Skinput itu dibangunkan oleh Chris Harrison, pelajar doktor falsafah dari Institut Interaksi Manusia-Komputer di Carnegie Mellon University, Pittsburgh, Pennsylvania, Amerika Syarikat.Harrison berkata, walaupun saiz barangan elektronik semakin kecil sehingga boleh dipakai seperti pakaian tetapi kita masih bergantung kepada skrin dan papan kekunci yang besar untuk menggunakan alat itu.

No comments: