Tuesday, July 27, 2010

membina perhubungan

Sebagai seorang manusia yang normal kita sering kali ingin mewujudkan perhubungan dengan makhluk lain. Namun begitu, adakah kita sedar hakikat sebenarnya tentang keperluan sesebuah perhubungan dan sejauh mana sesuatu hubungan itu ingin dibina?

Sebelum memulakan sesuatu perhubungan seseorang individu itu haruslah sedar bahawa dirinya ingin berhubung dengan orang lain. Oleh itu, bagi memudahkan sesuatu perhubungan itu terjalin, kita perlulah memulakan sesuatu hubungan dengan berkomunikasi dengan orang yang ingin dijalinkan hubungan tersebut. mulakan dengan berkenalan dengan cara yang lebih kepada pengetahuan berkaitan diri individu tersebut seperti nama, tempat asal, berapa orang adik beradik dan sesuatu yang berkaitan minat beliau seperti hobi atau sukan kegemarannya.

peringkat kedua: membuat pilihan.
pemilihan sama ada ingin meneruskan perhubungan atau tidak mestilah dibuat secara sebaik-baiknya seperti dari segi keserasian. Apa yang penting jangan menilai seseorang berdasarkan rupa paras semata-mata. Fikirkan dulu sama ada hubungan anda dan individu tersebut bersifat saling melengkapi dan bertolak ansur atau tidak. Sesebuah hubungan biasanya sukar bertahan dalam tempuh masa yang lama jika sikap atau sifat bertolak ansur tidak wujud dalam sesebuah perhubungan.

peringkat ketiga: mengekalkan hubungan erat supaya saling mudah memahami antara satu sama lain.
boleh bermula dengan pendedahan kendiri seperti saling bertukar-tukar maklumat berkaitan diri yang boleh meningkatkan lagi interpersonal diri masing-masing.

peringkat keempat: kekalkan perhubungan
berusahalah untuk bertahan dengan perhubungan baik anda dengan beliau dalam satu tempoh masa yang panjang. Jika merasakan diri anda sesuai untuk terus berhubug dengannya jagalah hubungan tersebut dengan sebaik mungkin.

No comments: