Wednesday, May 23, 2012

Ubat malaria palsu berleluasa di Asia Tenggara

~ adess... kalau ubat pun palsu, dah tak boleh nak cakap apa dah. teruk la kalau negara kita pon banyak juga ubat palsu.  bila la pesakit nak cepat sembuh kalau macam ni?
tolong la... tak tau dah apa lagi nak jadi dengan dunia ni. banyak sangat palsu dan penipuan.  :(



Berita Harian Online | Ubat malaria palsu berleluasa di Asia Tenggara


2012/05/23

PARIS: Lebih satu pertiga daripada ubat malaria yang diperiksa saintis di Asia Tenggara didapati palsu manakala jenis yang hampir sama dianalisis di Afrika didapati di bawah standard, kata sekumpulan doktor yang memberi amaran semalam. 

“Penemuan ini adalah satu ingatan menuntut satu siri campur tangan untuk memastikan yang lebih baik dan membasmi kedua-dua pengeluaran palsu dan pembuatan yang lemah membabitkan dadah anti malaria,” kata Joel Breman dari Fogarty International Center di Institut Kesihatan Kebangsaan Amerika Syarikat (NIH).
Berdasarkan kajian dan penerbitan, penyelidik mendapati bahawa tujuh negara Asia Tenggara iaitu kira-kira 36 peratus daripada 1,437 sampel membabitkan lima kategori ubat didapati adalah palsu.
Sebanyak 30 peratus sampel didapati gagal dalam ujian bahan farmaseutikal. 

Sebanyak 20 peratus atau lebih 2,500 sampel yang diuji di 21 negara sub-Sahara membabitkan enam kelas ubat didapati palsu manakala 35 peratus adalah di bawah norma farmaseutikal. 

Ubatan sub-standard adalah satu masalah besar dalam memerangi malaria, sejenis penyakit yang membunuh 655,000 orang pada 2010, kata Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO). 

Kebanyakan ubat yang didapati palsu atau lemah pengeluarannya adalah artemisin derivatives, kata kajian itu. 
Kajian mengatakan bahawa ada banyak punca kepada masalah ini, bermula daripada preskripsi ubat sendiri semakin meluas sehingga kepada kurangnya kawalan untuk memantau kualiti ubat dan mendakwa pengeluar ubat palsu. 

Bulan lalu, Institut Penilaian dan Metrik Kesihatan di Universiti Washington di Seattle melaporkan bahawa artemisin-resistant malaria yang pertama kali dikesan di Kemboja pada 2006 turut merebak ke sempadan Thailand-Myanmar sejauh 800 km. – AFP



No comments: